Versió per a imprimir

L’Escalante aposta per la internacionalització i les produccions pròpies en la seua nova temporada

  • Tres produccions pròpies i obres procedents d'Itàlia, Bèlgica, Països Baixos i Portugal encaren la programació per al 2018-2019
  • La temporada tornarà a ser itinerant, el Teatre Martín i Soler del Palau dels Arts, Sala Russafa, Carme Teatre, Sala Matilde Salvador i el Teatre Rialto acolliran les propostes d'aquesta nova temporada
  • Rosa Pérez Garijo: “Des de la delegació de Teatres seguim apostant per la producció, promoció i exhibició de les nostres produccions”
Imagen
11/07/2018

La seu de la corporació provincial ha sigut la escollida per a presentar la nova temporada del Teatre Escalante, dependent de la Diputació de València. A la cita no han faltat la diputada de Memòria Històrica, Inclusió Social i Teatres, Rosa Pérez Garijo i el director artístic del Teatre Escalante, Josep Policarpo, que han aprofitat la roda de premsa per a comentar les propostes i novetats de la nova etapa.

 

La diputada de Teatres, Rosa Pérez Garijo ha recordat que des de fa tres anys “la Delegació de Teatres aposta per la producció, promoció i exhibició de les nostres produccions i que aquesta és la línia que es va a seguir en aquesta nova etapa”. A més, Pérez Garijo ha fet balanç dels últims anys, “des de 2016 tenim una mitjana de 30.000 espectadors i la cobertura de les funcions ha oscil·lat entre 150 i 160, per la qual cosa cada vegada destinem més a producció i exhibició”, ha destacat Pérez Garijo.

 

La nova temporada del Teatre Escalante ve marcada per un decidit suport a les produccions pròpies i per la internacionalització de la seua programació. Com en els dos cursos previs, i sense un edifici que es convertisca en la seu definitiva del Centre de Arts Escèniques de la Diputació de València, les propostes es distribuiran per diferents sales de la ciutat de València. En aquesta ocasió seran cinc: el Teatre Martín i Soler del Palau de les Arts, Sala Russafa, Carme Teatre, Sala Matilde Salvador i el Teatre Rialto.

 

La temporada 2018-2019 constarà de tres espectacles de nova creació: ‘Yolo’, ‘Anna i la màquina del temps’ i ‘L'increïble assassinat d'Ausiàs March’. L'aposta per les produccions pròpies augmenta aquest curs tant en l'aspecte pressupostari com en l'artístic, “es tracta de la temporada més ambiciosa i il·lusionant des que estic en el càrrec”, ha declarat Policarpo.

 

La producció amb segell propi més ambiciosa, no solament de la present programació, sinó de totes les dirigides per Josep Policarpo, és ‘Yolo’, un cant a la vida a través del circ. Mitjançant diferents disciplines, com són les acrobàcies, els malabars, les tècniques aèries o l'humor, la companyia Lucas Locus presentarà del 28 de novembre al 23 de desembre diferents situacions, aparentment impossibles, davant els ulls dels més xicotets. “Lucas Escobedo és al meu semblar un dels valors més sòlids del nou circ valencià i ell serà el responsable de dirigir aquesta nova producció del Teatre Escalante, en la qual he dipositat moltes expectatives", avança Policarpo.

 

Ciència ficció i thriller musical

Les altres dos produccions pròpies de la temporada s'adscriuen a dos gèneres poc freqüents sobre les taules per a públic infantil, la ciència ficció i el thriller. Del 3 al 24 febrer, Dacsa Produccions estrena ‘Anna i la màquina del temps’, una història d'aventures on l'ús de projeccions farà quasi real el viatge al futur de la protagonista.

 

Per la seua banda, del 22 de març al 17 d'abril, Crit Companyia de Teatre reivindica la història d'un dels més importants poetes europeus en ‘L'increïble assassinat d'Ausiàs March’.

 

Escalante parla idiomes

En els pròxims mesos haurà propostes procedents d'Itàlia, Bèlgica, Països Baixos i Portugal amb la voluntat d'obrir fronteres i materialitzar l'intercanvi entre els països europeus i el públic local.

 

L'obra que obrirà la temporada l'1 d'octubre i s'estén fins al 3 d'octubre és de factura holandesa. ‘Lluna’ és una coreografia infantil guiada per l'experiència visual d'una gran tela que es transforma en escena. Aquest muntatge marca la primera col·laboració del Centre de les Arts Escèniques de la Diputació de València amb el festival Russafa Escènica. "El Teatre Escalante vol estar present en tots els esdeveniments escènics de la ciutat que incorporen la infància i la joventut", anticipa Policarpo, que aspira a participar en altres iniciatives al llarg de la pròxima temporada.

 

Del 13 al 18 de gener, serà el torn de la companyia italiana Teatre Delle Briciole, amb una suggeridora reinvenció escènica del llibre infantil, ‘Pop-Up’, en la qual les aventures d'un xiquet de paper i la seua xicoteta bola donen lloc a un joc simbòlic de geometries i metamorfosis.

 

Els belgues Tof Théâtre, en canvi, acostaran una joia del teatre de titelles europeu del 5 al 9 de maig. ‘Piccoli Sentimenti’ explora les primeres emocions: la por, el desig, la solitud, la sorpresa... sense pronunciar ni una sola paraula, solament escoltant, mirant i tocant.

 

L'última visita internacional procedeix de Portugal, del 19 al 23 de maig We Tum Tum pujarà a escena la comèdia musical per a bebès ‘Crassh Babies’. Amb diferents sonoritats, des de la veu als tubs de plàstic passant per objectes quotidians, tot serveix per a estimular els sentits dels més xicotets i proporcionar moments únics.

 

Memòria Històrica

Un any més i van tres, el Teatre Escalante torna a dedicar un cicle a la memòria històrica. En aquesta ocasió, hi ha quatre espectacles de calat social dirigits al públic adult, tots ells programats en Sala Matilde Salvador i protagonitzats per noms propis del franquisme: Pilar Primero de Rivera, Enrique Ruano i Federico García Lorca, entre uns altres.

 

El 6 de novembre es representarà ‘La vida inventada de Godofredo Vila’, de la Medusa, en la qual es tracta de transmetre la generositat a partir de relat d'un xiquet evacuat amb vaixell des de Santurce cap a França durant la Guerra Civil, que va lluitar amb la Resistència de la França ocupada contra els nazis durant la II Guerra Mundial i va viure a Orán quan va començar la Guerra de la Independència d'Algèria. L'autoria correspon a Sonia Alejo i l'adreça, a Xavier Puchades.

 

Li segueix el 7 de novembre una obra sobre dones, escrita, dirigida i interpretada per dones. ‘La Secció’ se centra en les figures clau de Pilar Primer de Rivera, Mercedes Sanz-Batxiller i Carmen Polo. L'espectador recorrerà la història del dia a dia de les nostres mares i iaies per a poder entendre molts aspectes actuals marcats per les imposicions educatives, polítiques, religioses i de gènere del període franquista.

 

El 8 de novembre, la companyia Els Somnis de Fausto escenifica en ‘Flors d'Espanya’ un tríptic teatral on es representaran tres problemes socials que les nostres institucions encara no han resolt: les desaparicions forçoses, els bebès robats i la tortura policial.

 

Finalment, el monòleg ‘Amor fosc’ (sonets), de Viridiana Centre de Producció Teatral, arreplega la història de l'ocultació i de la sostració dels millors poemes de Federico García Lorca, els últims que va escriure.

 

Propostes nadalenques

El pròxim Nadal es repetirà el tradicional cicle Nadal al Escalante, amb la proposta Amelia. ‘Que no et tallen les ales’, en la qual, a partir de la història d'Amelia Earhart, la primera dona que va creuar l'Atlàntic pilotant un avió, La Teta Calba ha creat un espectacle per a Marea Dansa on el ball flamenc i la dramatúrgia contemporània es fusionen.

 

Continuarà la companyia malaguenya L'Espill Negre amb la proposta que li va valdre el premi Feten 2016 al millor espectacle de gran format, Óscar, el xiquet dormit, on l'ús de titelles, projeccions i un potent treball actoral, es recrea l'ensomni d'un xiquet en coma.

 

Com en el nadal passat, Escalante dedicarà una peça interactiva als bebès. Little Night juga amb la nit, amb personatges fantàstics i amb un humor entre absurd i surrealista. Imaginart convida a pares i criatures a un joc conjunt amb imatges suggeridores, que canvien de forma i de color quan les toques i quan les persegueixes.

 

Finalment, en Nadal, torna el blues, les diableries i les aventures de Tomasa Sawyer. En aquesta obra de la Teta Calba estrenada pel Teatre Escalante en 2017, se celebra allò que els xiquets i xiquetes persegueixen fins que l'edat els acorrala, la llibertat. La proposta abraça un canvi de gènere en els personatges clàssics masculins de Mark Twain.

 

Menut Teatre

El cicle Menut Teatre desplega tres propostes de titelles, bombolles de sabó i mitologia. "El nom del cicle ja ho diu, temes i llenguatges diferents que mostren la riquesa de les arts escèniques actuals", concreta Policarpo.

 

Després del record inesborrable deixat la temporada anterior per la Teatre Gorakada amb la seua proposta Moby Dick, la companyia basca torna a la programació de l’Escalante del 8 a l'11 de gener amb una proposta d'aventures, humor i música en directe per a acostar a la infància els mites de l'Antiga Grècia. El viatge d'Ulisses és una adaptació de Julio Salvatierra a partir de l'obra d'Homero.

 

Del 20 al 25 de gener serà el torn de la Negra amb En els núvols, una obra on les bombolles de sabó es converteixen en titelles. Xavo Jiménez dirigeix un espectacle on també es fa càrrec de la música en directe, mentre que Carlos Amador manipula titelles i bambolles.

Imatge tornar enrere

Subscipción al boletín de Noticias

Para darse de alta en el boletín de Noticias de la Diputación de Valencia introduzca aqui su correo electrónico:

Intranet